Leerlingenzorg

Onderwijsbehoefte van het kind centraal

Bij CBS de Fontein streven we naar een omgeving waarin alle leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Onze zorgstructuur is erop gericht om vroegtijdig signalen op te vangen en snel en effectief in te spelen op de behoeften van onze leerlingen. We geloven in een proactieve en integrale aanpak waarbij zowel preventie als interventie centraal staan.

Basiszorg

De basiszorg vormt de eerste lijn in onze zorgstructuur en wordt uitgevoerd door de leerkrachten. Zij observeren en signaleren mogelijke zorgbehoeften bij de leerlingen en passen differentiatie en extra begeleiding toe binnen de klas. Onze leerkrachten volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet via observaties en periodieke toetsen.

Extra ondersteuning

Wanneer blijkt dat een leerling meer nodig heeft dan de basiszorg kan bieden, wordt extra ondersteuning ingeschakeld. Dit kan variëren van remedial teaching tot specifieke interventies op sociaal-emotioneel vlak. Onze interne begeleider (IB’er) coördineert deze extra ondersteuning en werkt nauw samen met de leerkrachten, ouders en externe deskundigen om een passend plan op te stellen.

Gespecialiseerde zorg

Voor leerlingen die intensieve en/of langdurige zorg nodig hebben, schakelen we gespecialiseerde zorg in. Dit kan in samenwerking met externe partijen zoals logopedisten, orthopedagogen, fysiotherapeuten of andere specialisten. De IB’er blijft hierbij een centrale rol spelen in de coördinatie en monitoring van de voortgang.

Handelingsgerichte aanpak

Bij CBS de Fontein hanteren we een handelingsgerichte aanpak (HGA). Dit betekent dat we niet alleen kijken naar wat een kind nodig heeft, maar ook hoe we dit concreet kunnen realiseren binnen de dagelijkse onderwijspraktijk. Deze aanpak zorgt ervoor dat de ondersteuning effectief en praktisch uitvoerbaar is, met duidelijke doelen en evaluatiemomenten.

Ouders als Partners

Ouders spelen een cruciale rol in onze zorgstructuur. We zien hen als partners in de ontwikkeling van hun kind en betrekken hen actief bij het proces. Regelmatige oudergesprekken, zowel formeel als informeel, zorgen voor een goede communicatie en samenwerking. We streven naar een open en transparante relatie waarin wederzijds vertrouwen centraal staat.

Zorgteams en overleg

Binnen onze school werken we met zorgteams die bestaan uit de IB’er, leerkrachten, directie en eventueel externe deskundigen. Deze teams komen regelmatig bijeen om de voortgang van leerlingen te bespreken en waar nodig bij te sturen. Dit overleg zorgt voor een integrale aanpak en waarborgt dat elke leerling de ondersteuning krijgt die hij of zij nodig heeft.

Passend onderwijs

Wij staan voor passend onderwijs, wat betekent dat we streven naar een onderwijsaanbod dat aansluit bij de mogelijkheden en behoeften van elke leerling. Dit doen we door een breed scala aan onderwijs- en ondersteuningsmogelijkheden te bieden, binnen en buiten de klas. Ons doel is dat iedere leerling zich gezien, gehoord en begrepen voelt en zich optimaal kan ontwikkelen.

Bij CBS de Fontein zorgen we ervoor dat elke leerling de kans krijgt om zijn of haar talenten te ontdekken en te ontwikkelen binnen een veilige en ondersteunende omgeving. Onze zorgstructuur is dynamisch en flexibel, gericht op het bieden van maatwerk en het benutten van de kracht van samenwerking tussen leerkrachten, ouders en externe partners.

De vijf zorgniveaus van CBS de Fontein

Bij CBS de Fontein hanteren we een zorgstructuur die uit vijf zorgniveaus bestaat. Deze niveaus zijn ontwikkeld om ervoor te zorgen dat elke leerling de juiste ondersteuning krijgt, passend bij hun individuele behoeften. Hieronder beschrijven we elk zorgniveau in detail:

Zorgniveau 1 - Basiszorg

Dit niveau omvat de dagelijkse onderwijspraktijk en de basiszorg die door de leerkrachten wordt geboden. De leerkracht observeert, signaleert en differentieert binnen de klas om in te spelen op de leerbehoeften van alle leerlingen. Dit kan variëren van het aanpassen van instructie tot het aanbieden van extra oefenmateriaal. Periodieke toetsen en observaties helpen de leerkracht om de voortgang van elke leerling nauwlettend te volgen.

Zorgniveau 2 - Extra ondersteuning binnen de klas

Wanneer een leerling meer nodig heeft dan de basiszorg, biedt de leerkracht extra ondersteuning binnen de klas. Dit kan bestaan uit gerichte interventies zoals kleine groepjes voor extra instructie, individuele begeleiding of specifieke leerstrategieën. De interne begeleider (IB’er) kan de leerkracht adviseren en ondersteunen bij het uitvoeren van deze interventies.

Zorgniveau 3 - Extra ondersteuning buiten de klas

Voor leerlingen die intensievere begeleiding nodig hebben, wordt extra ondersteuning buiten de klas georganiseerd. Dit kan remedial teaching, logopedie, of begeleiding door een gespecialiseerde leerkracht omvatten. De IB’er coördineert deze ondersteuning en zorgt voor een nauwkeurige afstemming tussen de verschillende betrokkenen. Het doel is om gerichte hulp te bieden die specifiek is afgestemd op de individuele behoeften van de leerling.

Zorgniveau 4 - Gespecialiseerde zorg

Wanneer blijkt dat de eerder geboden ondersteuning niet voldoende is, schakelen we gespecialiseerde zorg in. Dit niveau omvat de inzet van externe specialisten zoals orthopedagogen, psychologen of fysiotherapeuten. De IB’er blijft nauw betrokken bij dit proces en zorgt voor een goede coördinatie en communicatie tussen alle partijen. Samen wordt er een handelingsplan opgesteld dat regelmatig wordt geëvalueerd en aangepast.

Zorgniveau 5 - Intensieve zorg en externe plaatsing

In uitzonderlijke gevallen kan blijken dat een leerling intensieve zorg nodig heeft die niet binnen de reguliere basisschool geboden kan worden. In overleg met ouders, leerkrachten en externe specialisten wordt dan gekeken naar een passende oplossing, zoals een speciale onderwijsvoorziening of een speciale school. De IB’er begeleidt dit proces en zorgt voor een zorgvuldige overgang.

Conclusie

Bij CBS de Fontein streven we naar een zorgstructuur die flexibel en responsief is, zodat elke leerling de ondersteuning krijgt die hij of zij nodig heeft om optimaal te kunnen groeien en leren. Door het systematisch volgen (met korte interventies) van deze vijf zorgniveaus zorgen we ervoor dat we snel kunnen inspelen op de behoeften van onze leerlingen en hen kunnen voorzien van de juiste hulp op het juiste moment.

Kinderoefentherapie is een specialisatie binnen de oefentherapie Cesar en oefentherapie Mensendieck. Een kinderoefentherapeut behandelt kinderen met motorische problemen wanneer deze een negatieve invloed hebben op het dagelijks functioneren van het kind. Hierbij kan gedacht worden aan: niet goed meekomen tijdens de gymles, het buitenspelen maar ook aan moeite met kleuren en schrijven. De kinderoefentherapeut sluit tijdens de behandeling aan bij de activiteiten waar het kind moeite mee heeft. Spel en plezier in bewegen staan tijdens een kinderoefentherapeutische behandeling op de voorgrond!

Op vrijdag werkt Lianne de Jonge namens Kid & Fit bij ons op school. Aanmelden voor Kid & Fit verloopt via school bij de intern begeleider. Het kan zijn dat u als ouder een hulpvraag heeft, maar het kan ook zijn dat de school u benadert, omdat we denken dat het uw zoon of dochter kan helpen.

Wilt u hier meer over lezen? Dat kan via de website van Kid & Fit http://kidenfit.nl/

Praten is voor een kind een belangrijk middel om contact te maken. Met spraak en taal leert een kind te zeggen wat het wil, denkt of voelt. Dat is nodig voor een goede emotionele en sociale ontwikkeling. Spraak en taal zijn ook belangrijk voor het leren op school.

Op maandag is Annerinda Smit van logopediepraktijk 'De spraakfabriek' bij ons op school en op donderdag is Amy Adriaansen werkzaam. Aanmelden voor logopedie kan via de website van ‘De Spraakfabriek’ https://www.spraakfabriek.nl/.

Heeft u vragen over logopedie of wilt u weten of uw zoon of dochter hier misschien iets aan kan hebben? Dan mag u ook altijd even contact opnemen met de intern begeleider bij ons op school.